Uurimuslik õpe

   Uurimuslik õpe
Sihtrühm: 8.klass
Aine: Keemia
Tunni teema:  Happe tunnused ja  omadused. Ohutusnõuded hapete kasutamisel
Õpieesmärgid:
1.seostada õpitud teooriat praktilise tegevuse kaudu
2.oskab hinnata  ja määrata indikaatoriga keskkonda lahuses
3. teeb katseid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide uurimiseks
4.uurib happe toimet erinevatele materjalidele
4.arendab analüüsi ja järelduste  tegemise oskust
5.omandab ohutusnõuded hapete kasutamisel
Kasutavad vahendid:
1.tunnis  - laboritarbed- kandikud, plastikstatiivid, katseklaasid, indikaatorid-lakmus, metüüloranž, happed HCl , H2SO4,metallid,Fe,Cu,Al,Zn-tükid,materjalid-suhkur, villane riie, puit, paber
2.tunnis-  arvutiprogramme creately.com , bubbl. us , tricider.com

Stsenaariumi kirjeldus
Õpistsenaarium on loodud 8.kl õpilastele, kes õpiksid hapete omadusi ja tunnuseid läbi praktilise tegevuse. Õpilased saavad uurida happelise keskkonna määramist, kuidas hape käitub erinevate metallide ja materjalidega. Ohutusnõudeid , kuidas hapet lahjendatakse, milline erinevus  on tugeval ja nõrgal happel.

Õpetaja tegevus:
1.Valmistab ette laboritöö  katsematerjalid
2.Loob laboritöö  töölehed  ülesannetega
3.Loob creatlys mõistekaardi põhjad
a) Ohutusnõuded hapetega töötamisel
b) Hapete omadused
c) Hapete kasutamine
d) Looduslikud happelised ained
e) Happesademed
4.Jälgib protsesse
5.Aitab luua ja  leida informatsiooni diagrammide valmimisel
6.Teeb kokkuvõtted ja analüüsid.
Õpilaste tegevus:
1.Igast lauast üks õpilane toob laborist kandiku töövahenditega , teine  võtab töölehe
2.Loevad töölehe juhised läbi
3.Alustavad katsete sooritamist-paaristöö
4.Uurivad netist informatsiooni hapete kohta looduses ja tehnikas
5.Tuletavad meelde  programmi https://bubbl.us/ tööriistade kasutamist ja valmistavad kodutöö
6.Teevad  5 teema kohta mõistekaardi/diagrammi kasutades https://creately.com/


Esimene tund
Toimus keemiaklassis -Laboritöö


Hapete laboritöö  8.kl
1.Laboritöö happelise keskkonna kindlaks tegemise kohta lakmus lahusega
Vahendid: Uuritavad lahused ja indikaator lakmus
Töö käik:
1.Otsid statiivilt  katseklaasi, kus  on vastava aine nimetusega lahus
2.Võtad kandikult tilga pudeli lakmuse lahusega tilgutad paar tilka
3.Kas märkad värvuses muutust?
4.Teed tabelisse vastavad märkmed


Ained
Lakmuse lahuse
värvus
Aine on hape
Aine pole happeline
Aspiriin



Glükoos



Seep



Äädikas



Keefir



Keedusool



C-vitamiin



Söögisooda



2.Laboritöö metalli  ja hape vahelise reaktsioonide kohta
Vahendid: metallid Fe,Cu,Al , Zn-tükid ja lahjendatud HCl
Töö käik:
1.Püstita metallide pingerea alusel hüpotees antud metalli ja happe vahelise reaktsiooni kohta ning kontrolli seda katseliselt
2.Märgi tabelisse kõigepealt hüpoteesid
3.Kontrolli katseliselt, kas hüpotees ka paika pidas
4.Otsid statiivilt vastava metalli ja  lisad  tilga pudelist   HCl
Ained
Hüpotees
Reaktsioon
Reaktsiooni-
  tunnus
Järeldus
Reaktsioon

toimub
Ei toimu

toimub
Ei toimu























3.Laboritöö:Väävelhappe söövitav toime
Vahendid: Salakiri, piiritus lamp
Töö käik:
1.Hoia õpetajalt saadud paberilehte salakirjaga umbes 10 cm kõrgusel piiritus lambi leegi  kohal.
2.Liiguta lehte ettevaatlikult leegi kohal, et paber ei süttiks.
Kirjuta oma salasõna………………………………………………………………………………………………………………………
4.Labori töö: Väävelhappe toime erinevatele materjalidele
Vahendid:uuritavad materjalid riie, puit ja suhkur
Töö käik:
Võta katseklaas:
1.suhkruga ja lisa k.H2SO4 ettevaatlikult.
2.katseklaas puidu tükiga ja lisa k.k.H2SO4.
3.  katseklaas villase riide tükiga ja lisa H2SO4
Mõne aja  pärast uuri happe toimet, mis on reaktsioonide tunnused……………………………………………...........
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................
Kokkuvõte:
Esimese katse tulemus.
1.Millised ained olid happed?Põhjenda
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................
Teise katse  tulemused.
1.Mitu hüpoteesi pidas paika?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............
2.Mis läks valesti ehk ebaõnnestus?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............
3.Millise üldise järelduse saad teha hapete reageerimisel  metallide kohta?Milline reaktsioonidest oli eriti intensiivne ja miks?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................
Kolmanda katse tulemus
1.Kas katse õnnestus?Said teada oma salasõna……………………………………………………………………………...................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................
2.Miks muutub paberilehele kirjutatud tekst leegi kohal pruunikas-mustaks?...........................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................
Neljanda katse tulemus
1.Milline materjal söövitus kõige kiireini?...................................................................................................
2.Milline materjal söövitus kõige vähem?...................................................................................................


Lisa
Bingomäng oksiidide liigitamise kohta
Leia rida ja veerg, mille moodustavad happelised oksiidid


CO2
NO
CO2
MnO2
SO2
SO3
P4O10
SiO2
CaO
Fe2O3
N2O5
BaO
ZnO
Al2O3
SO3
FeO


Kirjuta reaktsioonivõrrandid, millised happed  on  võimalik nendest oksiididest  veega reageerides tekitada.


Tähelabürint. Ohutus nõuded tööks hapetega
Alusta tähelabürindi läbimist ülemisest vasakust ruudust. Liikuda võib kas ühe või mitme ruudu kaupa paremale või vasakule, all või üles. Püüa läbida kõik ruudud nii , et nendes asetsevad tähed moodustavad reegli hapete lahjendamise kohta veega. Iga ruutu võib kasutada ainult üks kord


H
E
T
E
E
E
T
A
P
A
L
G
E
T
E
J
H
L
A
V
A
N
L
V
A
L
T
A
D
E
U
K
I
T
T
A
S
L
A
P
E
E
M
I
T
H
E
T
V

Vastus …………………………………………………………………………………

Töö toimus paarides. Pinginaabrid tegid koos hapete praktikumi  katseid ja täitsid töölehe.
Õpetaja jälgis katsete tegemist , suunas , abistas ja tagas ohutuse.
Katsed said valmis , toimus ajurünnak. Tehti kokkuvõte tehtud katsetest
Kodune töö – Pinginaabrid valmistasid neljast kõige rohkem meeldinud katse kohta
esitluse-Mis meeldis, mida õppis antud katses. Kasutades bubble.us /mind programmi


Teine tund
Toimus arvutiklassis
Tund algas vabatahtlikke õpilaste esiluste kuulamisega, valimis  4 erinevat katset. Tehti ühiselt kokkuvõte , analüüs ja anti tehtud tööle hinnang suuliselt. Edasi töötasid kõik õpilased individuaalselt, avasid serveris oma klassi failikohvri, kuhu oli õpetaja  üleslaadinud http://creately.com/diagram-type-index  5 erineva teema diagrammi toorikud, mida õpilased hakkasid täitma otsides internetist abimaterjali ja täiendades oma  diagramme lisamaterjalidega. a) Hapete omadused b) Hapete kasutamine c) Looduslikud happelised ained d) Happesademed e) ohutusnõuded hapetega töötamisel. Tunni lõpus toimus hääletamine ,millised diagrammid olid õpilaste arvates parimad.




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar