Uurimuslik õpe
Sihtrühm: 8.klass
Aine: Keemia
Tunni teema: Happe tunnused ja omadused. Ohutusnõuded hapete kasutamisel
Õpieesmärgid:
1.seostada õpitud teooriat praktilise tegevuse kaudu
2.oskab hinnata ja
määrata indikaatoriga keskkonda lahuses
3. teeb katseid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide
uurimiseks
4.uurib happe toimet erinevatele materjalidele
4.arendab analüüsi ja järelduste tegemise oskust
5.omandab ohutusnõuded hapete kasutamisel
Kasutavad vahendid:
1.tunnis -
laboritarbed- kandikud, plastikstatiivid, katseklaasid, indikaatorid-lakmus,
metüüloranž, happed HCl , H2SO4,metallid,Fe,Cu,Al,Zn-tükid,materjalid-suhkur,
villane riie, puit, paber
2.tunnis- arvutiprogramme
creately.com , bubbl. us , tricider.com
Stsenaariumi
kirjeldus
Õpistsenaarium on loodud
8.kl õpilastele, kes õpiksid hapete omadusi ja tunnuseid läbi praktilise
tegevuse. Õpilased saavad uurida happelise keskkonna määramist, kuidas hape
käitub erinevate metallide ja materjalidega. Ohutusnõudeid , kuidas hapet
lahjendatakse, milline erinevus on tugeval
ja nõrgal happel.
Õpetaja tegevus:
1.Valmistab ette laboritöö
katsematerjalid
2.Loob laboritöö
töölehed ülesannetega
3.Loob creatlys mõistekaardi põhjad
a) Ohutusnõuded
hapetega töötamisel
b) Hapete omadused
c) Hapete kasutamine
d) Looduslikud happelised
ained
e) Happesademed
4.Jälgib protsesse
5.Aitab luua ja leida
informatsiooni diagrammide valmimisel
6.Teeb kokkuvõtted ja analüüsid.
Õpilaste tegevus:
1.Igast lauast üks õpilane toob laborist kandiku
töövahenditega , teine võtab töölehe
2.Loevad töölehe juhised läbi
3.Alustavad katsete sooritamist-paaristöö
4.Uurivad netist informatsiooni hapete kohta looduses ja
tehnikas
5.Tuletavad meelde
programmi https://bubbl.us/ tööriistade
kasutamist ja valmistavad kodutöö
6.Teevad 5 teema
kohta mõistekaardi/diagrammi kasutades https://creately.com/
7.Annavad hinnangu kaasõpilaste diagrammidele http://www.tricider.com/admin/2Zw5KtIj1Ot/5c0tp3VqHNp
LE PLANNER
http://beta.leplanner.net/#/scenario/56fac6bb4fbc0e6a49cea537
LE PLANNER
http://beta.leplanner.net/#/scenario/56fac6bb4fbc0e6a49cea537
Esimene tund
Toimus keemiaklassis -Laboritöö
Vastus …………………………………………………………………………………
Hapete laboritöö 8.kl
1.Laboritöö happelise keskkonna kindlaks tegemise kohta lakmus lahusega
Vahendid: Uuritavad lahused ja indikaator lakmus
Töö käik:
1.Otsid statiivilt katseklaasi, kus on vastava aine nimetusega lahus
2.Võtad kandikult tilga pudeli lakmuse lahusega tilgutad paar tilka
3.Kas märkad värvuses muutust?
4.Teed tabelisse vastavad märkmed
Ained
|
Lakmuse lahuse
värvus
|
Aine on hape
|
Aine pole happeline
|
Aspiriin
| |||
Glükoos
| |||
Seep
| |||
Äädikas
| |||
Keefir
| |||
Keedusool
| |||
C-vitamiin
| |||
Söögisooda
|
2.Laboritöö metalli ja hape vahelise reaktsioonide kohta
Vahendid: metallid Fe,Cu,Al , Zn-tükid ja lahjendatud HCl
Töö käik:
1.Püstita metallide pingerea alusel hüpotees antud metalli ja happe vahelise reaktsiooni kohta ning kontrolli seda katseliselt
2.Märgi tabelisse kõigepealt hüpoteesid
3.Kontrolli katseliselt, kas hüpotees ka paika pidas
4.Otsid statiivilt vastava metalli ja lisad tilga pudelist HCl
Ained
|
Hüpotees
Reaktsioon
|
Reaktsiooni-
tunnus
|
Järeldus
Reaktsioon
| ||
toimub
|
Ei toimu
|
toimub
|
Ei toimu
| ||
3.Laboritöö:Väävelhappe söövitav toime
Vahendid: Salakiri, piiritus lamp
Töö käik:
1.Hoia õpetajalt saadud paberilehte salakirjaga umbes 10 cm kõrgusel piiritus lambi leegi kohal.
2.Liiguta lehte ettevaatlikult leegi kohal, et paber ei süttiks.
Kirjuta oma salasõna………………………………………………………………………………………………………………………
4.Labori töö: Väävelhappe toime erinevatele materjalidele
Vahendid:uuritavad materjalid riie, puit ja suhkur
Töö käik:
Võta katseklaas:
1.suhkruga ja lisa k.H2SO4 ettevaatlikult.
2.katseklaas puidu tükiga ja lisa k.k.H2SO4.
3. katseklaas villase riide tükiga ja lisa H2SO4
Mõne aja pärast uuri happe toimet, mis on reaktsioonide tunnused……………………………………………...........
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................
Kokkuvõte:
Esimese katse tulemus.
1.Millised ained olid happed?Põhjenda
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................
Teise katse tulemused.
1.Mitu hüpoteesi pidas paika?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............
2.Mis läks valesti ehk ebaõnnestus?
2.Mis läks valesti ehk ebaõnnestus?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............
3.Millise üldise järelduse saad teha hapete reageerimisel metallide kohta?Milline reaktsioonidest oli eriti intensiivne ja miks?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................
Kolmanda katse tulemus
1.Kas katse õnnestus?Said teada oma salasõna……………………………………………………………………………...................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................
2.Miks muutub paberilehele kirjutatud tekst leegi kohal pruunikas-mustaks?...........................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................
Neljanda katse tulemus
1.Milline materjal söövitus kõige kiireini?...................................................................................................
2.Milline materjal söövitus kõige vähem?...................................................................................................
Lisa
Bingomäng oksiidide liigitamise kohta
Leia rida ja veerg, mille moodustavad happelised oksiidid
CO2
|
NO
|
CO2
|
MnO2
|
SO2
|
SO3
|
P4O10
|
SiO2
|
CaO
|
Fe2O3
|
N2O5
|
BaO
|
ZnO
|
Al2O3
|
SO3
|
FeO
|
Kirjuta reaktsioonivõrrandid, millised happed on võimalik nendest oksiididest veega reageerides tekitada.
Tähelabürint. Ohutus nõuded tööks hapetega
Alusta tähelabürindi läbimist ülemisest vasakust ruudust. Liikuda võib kas ühe või mitme ruudu kaupa paremale või vasakule, all või üles. Püüa läbida kõik ruudud nii , et nendes asetsevad tähed moodustavad reegli hapete lahjendamise kohta veega. Iga ruutu võib kasutada ainult üks kord
H
|
E
|
T
|
E
|
E
|
E
|
T
|
A
|
P
|
A
|
L
|
G
|
E
|
T
|
E
|
J
|
H
|
L
|
A
|
V
|
A
|
N
|
L
|
V
|
A
|
L
|
T
|
A
|
D
|
E
|
U
|
K
|
I
|
T
|
T
|
A
|
S
|
L
|
A
|
P
|
E
|
E
|
M
|
I
|
T
|
H
|
E
|
T
|
V
|
Vastus …………………………………………………………………………………
Töö toimus paarides. Pinginaabrid tegid koos hapete
praktikumi katseid ja täitsid töölehe.
Õpetaja jälgis katsete tegemist , suunas , abistas ja tagas
ohutuse.
Katsed said valmis , toimus ajurünnak. Tehti kokkuvõte
tehtud katsetest
Kodune töö – Pinginaabrid valmistasid neljast kõige rohkem
meeldinud katse kohta
esitluse-Mis meeldis, mida õppis antud katses. Kasutades
bubble.us /mind programmi
Teine tund
Toimus arvutiklassis
Tund algas vabatahtlikke õpilaste esiluste kuulamisega,
valimis 4 erinevat katset. Tehti ühiselt
kokkuvõte , analüüs ja anti tehtud tööle hinnang suuliselt. Edasi töötasid kõik
õpilased individuaalselt, avasid serveris oma klassi failikohvri, kuhu oli
õpetaja üleslaadinud http://creately.com/diagram-type-index
5 erineva teema diagrammi toorikud, mida
õpilased hakkasid täitma otsides internetist abimaterjali ja täiendades
oma diagramme lisamaterjalidega. a) Hapete
omadused b) Hapete kasutamine c) Looduslikud happelised ained d) Happesademed e)
ohutusnõuded hapetega töötamisel. Tunni lõpus toimus hääletamine ,millised
diagrammid olid õpilaste arvates parimad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar