Anorgaanilised
ühendid igapäevaelus.
Projektipõhine õpe-ainetunni
põhine
Aeg-
3 nädalat- 6 tundi
1.
Anorgaanilised ühendid
igapäevaelus. Vee karedus, väetised, ehitusmaterjalid.
Eesmärgid:
·
Arendada loodushariduslikku
kirjaoskust
·
Tunda ja osata kasutada anorgaanilisi ühendeid
igapäevaelus
·
Teada nende puudusi ja
plusse
·
Teha vahet erinevatel
materjalidel ja nendega kaasnevatel keemilistel protsessidel
·
Osata seostada oma tegevusi teiste loodusainetega
Õpitulemused:
·
kirjeldab
ja analüüsib mõnede tähtsamate anorgaaniliste ühendite (HCl, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, NaCl, Na2CO3, NaHCO3,
CaSO4, CaCO3 jt) peamisi omadusi ning selgitab nende
ühendite kasutamist igapäevaelus (vee karedus, väetised, ehitusmaterjalid)
Tegevused:
·
Kolm põhiteemat 1. Vee karedus 2.Väetised 3.Ehitusmaterjalid
on jaotatud 6. ainetundi, mis sisaldavad
teooriaga tegelemist kui ka praktilisi töid.
·
Kõik kolm 9.kl paralleelklassi on jaotatud 4 liikmelisteks gruppideks
·
Hindamine toimub märkmete
alustel- koondhinne tehtud töö eest saadakse 6.tunnis
Ainete lõiming :
·
Geograafia :maavarad
(liiv, savi, lubjakivi jt);
·
bioloogia:
väetised, keskkonna saastamine ,taimede mitmekesisus
·
teabekeskkond: infootsing internetist
Hindamine-projektõppe perioodi lõpus koondhinne =
kontrolltöö hindega
Teema
|
Tööd
|
Kommentaarid
|
Hinne
|
Vee karedus
|
Mudelite tööleht
|
||
Praktikumi interpreteering
|
|||
Väetised
|
Esitlus ,,Väetised Eestimaa
aedades,,
Kaart-
|
||
Ehitusmaterjalid
|
,,Minu tuleviku maja,,
Kaart - ,,
Ehitusmaterjalide leiukohad ja tootmine Eestis,,
|
||
Koondhinne
|
LE PLANNER
1.tund Vee
karedus
Eesmärgid:
1.Teavitada
õpilast vee kareduse olemas olust ja võimalustest, kuidas seda eemalda
2.Selgita,kus
võid igapäeva elus sellega kokku puutuda
Õpiväljundid:
·
Teada saada, mis
on veekaredus
·
Missugused
soolad seda põhjustavad?
·
Mis on
katlakivi? Millisel juhul tekib?
·
Miks on vee
karedus kahjulik
1.tund Vee karedus teoorias on õpilane koduse
tööna ette valmistanud õpiku ja
interneti abiga.
Tegevused:
Kõik õpilased teevad selle individuaalselt läbi, mis
kinnistab nende teadmisi.
3.Töölehed valmis, siis õpetaja jagab õpilased gruppidesse
Grupp arutleb
ja teeb ühise otsuse küsimuste/vastuste suhtes.
4. 15.min. tunni lõpus toimub kokkuvõte tehtud töölehest ja grupp saab oma esimese
individuaalse töö koos grupi analüüsiga
esimesed punktid /hinde–hinnang õpetajalt
2.tund Vee karedus praktikas –
praktikum
1.Õpetaja jagab õpilastele tahvlid
3.Praktiline töö- Vee karedus
Seina poolsetele laudadele on valmis pandud minilabor,
kus on kõik vahendid olemas.
Õpilased peavad vastavale praktikumi lehele ise õiged
vahendid leidma ja neid kasutama
Praktikum –Vee
karedus
https://drive.google.com/file/d/0B68rUlEq-et_cnl5ZTRCaGMtckJxdGRPTFhiQlRqY3pkT1Ew/view?ts=56657632
https://drive.google.com/drive/folders/0B68rUlEq-et_cFZZckxjTGE1YU0
https://drive.google.com/drive/folders/0B68rUlEq-et_cFZZckxjTGE1YU0
NÄIDE INTERPRETATSIOONIST :
·
Seebi vahutamine sõltus ,kui palju oli
sinna vedelat seepi pandud e. seebi konservatsioonist.
·
Mida rohkem seebilahust pudelisse pandi, seda rohkem vahtu tekkis
·
Karedas vees (kraanivees) vahutas vähesel
määral
·
Kraanivesi sisaldas Ca- ja Mg –sooli, mis
moodustavad rasklahustuvaid , vees praktiliselt mittelahustuvaid sooli
·
Õli lisamine vähendas oluliselt seebi
vahutamist. Vabade seebimolekulide hulk vähenes
·
Destilleeritud vees puuduvad soolad ,seep
vahutab hästi, kuna ei moodustu rasklahustuvaid sooli
·
Seebi vahutamine sõltub vees lahustunud
ainetest
·
Vee hulk sõltub seebi hulgast
·
Vahu hulk lisaainete lisamisel õli, söögiäädikas
Õpetaja jälgib meeskonna tööd, kuidas on tööjaotus
korraldatud, teeb märkmeid , hindab interpretatsiooni tulemusi ja järeldusi
paletis.
5. See on teine ülesanne, mille eest saavad grupid oma
hinded, mille õpetaja kannab https://infogr.am/app/#/edit/9848ad87-df21-4a81-a180-0f6b9ef34f55 tabelisse.
3.tund Väetised
Eesmärgid:
·
Õpilane õpib seostama eelmisel
veerandil õpitud soolade valemeid ja nende
keemilisi omadusi koduaiandusega
·
Lõiming bioloogiaga –taimekaitse, umbrohutõrje,geograafiaga- kaardi
koostamine, Gis-i kasutamine
·
Teema ,,
Väetised Eestimaa aedades,,
Tund toimub arvutiklassis.
Samad 5 liikmelised grupid .
Tegevused
Õpetaja lisab algsed märksõnad – väetise
põhi- ja mikrotoitained
Tuntumad väetised NaNO3,NH4NO3
Positiivsed küljed
·
Soodustab taime arengut, suurendab saaki
jne.
Negatiivsed küljed
·
Kahjustab põhjavett
·
Muldade hapestumine jne.
·
NH4NO3-plahvatusohtlikud
4.tund Väetised Eestimaa aedades - ESITLUSED
Kõik 5 grupi kannavad
oma esitlused ette .
Esitluse aeg :
Küsimustele vastamine:
Teiste gruppide – küsimused, kommentaar, hinnang
Õpetaja poolne hinnang- sisaldab analüüsi, hinde
moodustamine
5. tund Ehitusmaterjalid
Eesmärgid:
1.Tutvuda lähemalt ehitusmaterjalidega, mille valemeid
oskad kirjutada
2.Võrrelda loodusliku ehitusmaterjali tehisliku
ehitusmaterjaliga
3.Lõiming geograafiaga
4.,,Minu tulevane kodu,, -esitluse materjali valimine
Tegevus:
Samad grupid jätkavad koostööd
1.Uurivad erinevate ehitusmaterjalide näidiseid- koolides
ENSV aegsed karbid- mineraalide kogud
2.Tutvuvad erinevate ehitusmaterjalide põhiomadustega
kasutades tahvelarvuteid
3.Täidavad analüüsiks tabeli
Ehitusmaterjal
|
Looduslik,
leidumine
|
Tehislik,
kus toodetakse
|
Positiivsed omadused
|
Negatiivsed
küljed
|
Valiksime
|
paas
|
|||||
graniit
|
|||||
liiv
|
|||||
savi
|
|||||
tellised
|
|||||
lubi
|
|||||
tsement
|
|||||
klaas
|
|||||
puit
|
|||||
plastmass
|
4.Koostavad ehitusmaterjalide valiku plaani ,,Minu tuleviku maja,, koos põhjendustega
Siseviimistluse saavad koostada peale olmekemikaalide
tundi
5.Koosta kaart ,,
Ehitusmaterjalide leiukohad ja tootmine Eestis,, - koos info ja piltide lisadega
(viimasel juhend koolielu.ee)
6.tund - Ehitusmaterjalide esitluste esitamine
Grupid esitlevad oma tööd
1.,,Minu tuleviku maja,,
2.Ehitusmatejalide leiukohad ja tootmine Eestis
3.Minimakettide valmistamine jääb kevadel õuesõppe
tundi-kohupiimavärvid jne.
Õpetaja esitab tunni lõpus koondhinnete tabeli
Teema
|
Tööd
|
Kommentaarid
|
Hinne
|
Vee karedus
|
Mudelite tööleht
|
||
Praktikumi interpreteering
|
|||
Väetised
|
Esitlus Väetised Eestimaa
aedades,,
Kaart-
|
||
Ehitusmaterjalid
|
,,Minu tuleviku maja,,
,, Ehitusmaterjalide leiukohad ja
tootmine Eestis,,
|
||
Koondhinne
|
LISA 1 ÕPPEKÄIK- kinnistab õpitud teadmised.
Nb! Võimaluse korral lõpeks see õppekäiguga
–väljasõit Pärnu maakonda
Õpilastel võimalus veeta seal terve päev koos
õppeprogrammidega http://sarghaua.info/oppeprogrammid-2/http://sarghaua.info/oppeprogrammid-2/
LISA 2 – lisatund arvutiklassis
Lisamaterjal-
Mineraalidest ja nende omadustest - http://geoeducation.info/mineraalidest/
Töölehed
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar